SAVE Palestine!!! SAVE Gaza!!!

...C0uple...

13:23 / ..::di'post' oleh::.. SAIF EL-IKHWAN /


Dan janganlah kamu campur adukkan yang hak dengan yang batil dan janganlah kamu sembunyikan yang hak itu, sedang kamu mengetahui". (Al-Baqarah : 42)

Couple... Istilah couple ini dalam Bahasa Melayu nya disebut sebagai pasangan atau berpasang-pasang. Korang pun tahu lah macam mana keadaan orang tengah ber 'couple'. Semua yang mustahil itu boleh jadi tidak mustahil. Cinta itu buta.

"'Couple' ni boleh ke tak??"... Ada yang kata boleh ada yang kata tidak boleh... tetapi saya kata...

TAK BOLEH!!!

"Why??"

Dr. Fadzilah Kamsah pernah menjawab persoalan seorang penonton rancangan Bersama Dato' dalam Astro saluran Oasis, "'Coupling' ni hanya cinta monyet. So, jangan jadi monyet. Jangan sahkan diri anda sebagai monyet".

Kenapa tidak boleh 'couple'...??? 'Couple' merupakan satu jalan yang sengaja diada-adakan oleh musuh-musuh Islam yang terdiri daripada jin dan manusia yang berusaha menjatuhkan umat Islam.

Seperti satu kaum yang telah dimusnahkan Allah taala kerana melakukan hubungan sesama jenis (homoseks) yang telah diterbalikkan bumi tempat kaum itu berpijak menenggelamkan segala harta dan manusia yang tinggal di sana kecuali pengikut-pengikut Nabi Luth a.s. yang meninggalkan tempat itu atas arahan Allah Azza wa Jalla. Kemudian cerita 'couple' pula muncul. Hubungan ini saya tegaskan sekali lagi sebagai sesuatu yang HARAM!!! Nanti akan diperjelaskan. Perhatikan firman Allah di bawah.

"Dan (juga) kaum Ad dan Tsamud, dan sungguh telah nyata bagi kamu (kehancuran mereka) dari (puing-puing) tempat tinggal mereka. Dan setan menjadikan mereka memandang baik perbuatan-perbuatan mereka, lalu ia menghalangi mereka dari jalan (Allah), sedangkan mereka adalah orang-orang yang berpandangan tajam". (Surah Al-Ankabut :38)

Biasanya bagi semua orang yang terjebak dalam 'couple-coupling' ini merasakan dirinya tidak salah kerana syaitan telah menjadikan hati mereka memandang perkara yang salah sebagai sesuatu yang indah. Syaitan sangat licik... "Innahu lakum 'aduwwum mubin"...

Mereka merasakan yang diri mereka tidak mendekati zina kerana mereka sangka hubungan mereka berlandaskan syaria't Allah. Saling memberi tazkirah, mengajak kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran. Ada sebahagian daripada mereka yang tidak menggunakan kata-kata jiwang or sebagainya. But it still wrong!!!

"Kenapa boleh masuk hukum haram pulak?"

Allah berfirman:

"Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk."
(Al-Isra' : 32)

Jadi, dalil di atas menunjukkan haramnya zina dan 'couple'!!!

"Tak paham lah... Saya mana pernah dekat dengan zina, saya tak pernah jumpa awek saya kecuali kat sekolah..."

Kita kena ingat yang zina berpecah kepada beberapa zina kecil iaitu:

Zina tangan...

Zina kaki...

Zina mata...

Zina lidah...

Zina telinga...

Zina hidung...

Zina hati...

Dosa zina tangan adalah ketika tangannya berpegangan, dosa zina kaki adalah ketika kakinya melangkah ke tempat maksiat, dosa zina mata apabila matanya melihat benda-benda yang tidak sepatutnya dilihat, dosa zina lidah apabila bercakap perkara yang lagha dan mendatangkan hukum haram, dosa zina telinga apabila mendengar perkataan yang lagha dan dosa zina hidung apabila membau wangi-wangian seorang perempuan, dosa zina hati dikira apabila hatinya terfikir akan kekasihnya melebihi daripada terfikir akan Allah.

Dosa zina tangan, kaki, mata dan hidung dapat dielakkan apabila berjanji yang lelaki dan perempuan tidak akan bertemu.


"Okey... Settle. Saya mana pernah jumpa dia kecuali kat sekolah... mungkin ada jumpa sekali dua kot".


Dosa zina telinga dan lidah dapat dielakkan apabila berjanji yang lelaki dan perempuan tidak akan 'call' sesama mereka... kecuali dalam hal yang penting. Boleh ke 'couple' tak telefon sesama mereka dalam masa 24 jam?


"Ermm... Entahlah. Boleh jadi giler tak telefon dia sehari. Hehehe...".

Tetapi zina hati... nak elak macam mana??? "La taqrabuz zina..." merangkumi segala jenis zina, dari zina tangan sampailah ke zina hati... HARAM hukumnya mendekati zina. Baru mendekati, belum berzina lagi. Jadi, apa yang dapat disimpulkan di sini ialah, jangan mendekati zina lebih-lebih lagi nak berzina. Ingatlah apa yang Allah larang itu ada hikmahnya.

Nasihatlah kawan-kawan yang tengah 'hangat' ber 'couple' supaya kembali ke pangkal jalan. Jalan yang lurus. Jalan yang orang-orang yang Allah bagi nikmat ke atas mereka. Allah berfirman:

Dan (ingatlah) ketika suatu umat di antara mereka berkata: "Mengapa kamu menasihati kaum yang Allah akan membinasakan mereka atau mengazab mereka dengan azab yang keras?" Mereka menjawab: "Agar kami mempunyai alasan (pelepas tanggung jawab) kepada Tuhanmu dan supaya mereka bertaqwa".


..::Tags::.. ,

0 testimoni:

Post a Comment